Jesteś tutaj:   CYKLOiD.plWyświetlenie artykułów z etykietą: wieści z trasy

Wyprawa Skandynawia 2014 by Damian Drobyk - Podsumowanie

Autor  | Opublikowano: 11-sierpień-2014 | Odsłony 1433
Oceń ten artykuł
(6 głosów)

Wyprawa dookoła Skandynawii zakończona. Dokładnie dwa miesiące podróży i przejechane rowerem 8277 kilometrów przez dziewięć krajów. Ponieważ wyprawa była połączona ze zdobywaniem wierzchołków do Korony Europy udało mi się zdobyć najwyższe wzniesienia i szczyty Białorusi, Litwy, Łotwy, Estonii, Finlandii, Szwecji, Norwegii i Danii. Najtrudniejszy do przejścia okazał się szczyt Szwecji - Kebnekaise 2117m.npm, ze względu na sporą odległość marszu – około 60km. Najwyższy szczyt Norwegii i całej Skandynawii - Galdhopiggen mimo sporej wysokości 2459m.npm nie był zbyt wymagający. Na trasie przez Skandynawię nie mogło zabraknąć bardzo popularnego miejsca na północnym krańcu Europy czyli słynnego Nordkapp jednego z dwóch najdalej na północ wysuniętych miejsc starego kontynentu.

Nordkapp to koniec trasy E6 jednej z najdłuższych dróg w Skandynawii. Na moich wyprawach skupiam się na najwyższych i najtrudniejszych drogach. Nie inaczej było i tym razem. Wjechałem na najwyższą drogę asfaltową Norwegii i całej Skandynawii do schroniska Juvasshytta 1841m.npm oraz najwyższą przełęcz drogową na malowniczej trasie Sognefjellet 1434m.npm. Obowiązkowo wjechałem także za słynną Drabinę Troli czyli Trollstigen w Norwegii. Jest to górska droga z jedenastoma zakrętami po 180° każdy i najbardziej kręta droga północy z jedynym na świecie znakiem drogowym „Uwaga na trole”. Wspomnieć muszę również o krótkim odcinku Drogi Atlantyckiej i pięknym moście w kształcie łuku w okolicach miasta Molde. Kilka tygodni spędziłem za linią koła podbiegunowego. Mijałem stolicę Laponii – Rovaniemi w Finlandii, przejeżdżałem wzdłuż najdłuższych fjordów w Norwegii. Podczas podróży obserwowałem setki reniferów oraz pierwszy raz widziałem łosie. Kosztowałem również ich mięsa.

Na trasie było też kilka wątków prowadzących w okolice mojego miasta czyli Jeleniej Góry. Odwiedziłem dwa miasta partnerskie Valkeakoski w Finlandii i Randers w Danii oraz wioskę Vang w Norwegii z którego do Karpacza został przeniesiony kościółek Wang.

Pomimo sporego dystansu i dalekiej północy była to jedna z moich łatwiejszych oraz najbardziej płaskich wypraw. Spodziewałem się chłodu, silnego wiatru i opadów deszczu a tym czasem tegoroczne lato w Skandynawii okazało się bardzo ciepłe i suche a w niektórych regionach nawet upalne. Tylko kilka razy trafiłem na silniejsze opady, dwa razy padał śnieg z deszczem a wiatr sprzyjał przez kilkaset kilometrów. Przez większość podróży towarzyszyły mi białe noce polarne a widok słońca o 1:20 w nocy na najwyższych szczycie Szwecji był dla mnie niesamowitym przeżyciem. Ogólnie północne rejony Skandynawii do bliskie obcowanie z naturą, zwierzętami. Wspaniałe i ciche miejsca na aktywny wypoczynek. Podróż po Skandynawii to wyprawa wody której tam nie brakuje. Otwarte morza, głębokie fjordy, wysokie wodospady i krystalicznie czyste jeziora to główna wizytówka tej części Europy.

Statystyki:

• 65 dni wyprawy w tym 60 dni jazdy
  • 8277 przejechanych kilometrów
  • 137.95km – średni dzienny dystans jazdy
  • 64.5km/h - najwyższa prędkość wyprawy
  • 193km - najwyższy dzienny dystans
  • 2600m - największa dzienna suma podjazdów
  • 8 – zdobytych szczytów do Korony Europy
  • 9 – przejechanych krajów
  • 0-33°C - rozpiętość temperatur
  • 9kg - utrata wagi

Więcej na:

www.skandynawia.damiandrobyk.pl

oraz

profilu FB / DamianNaWyprawie

DamianDrobyk.pl

Witam, nazywam się Damian Drobyk, jestem z Jelenie Góry. Od wielu lat aktywnie jeżdżę na rowerze MTB, na zawodach rowerowych a także na wyprawach po Europie. Zdobywam Koronę Gór Europy oraz podjazdy rowerem powyżej 2000m n.p.m. Moim celem są najwyższe, najtrudniejsze i najbardziej kręte drogi Świata.

www.DamianDrobyk.pl

Artykuły powiązane

• Rajd Karkonoski

Wyprawa jednodniowa - podjazd pod najwyższy szczyt karkonoski, tj. Śnieżkę (1602 m n. p. m.)

Z miejscowości Przesieka bardzo ostry podjazd drogą asfaltową na Przełęcz Karkonoską (1198 m n.p.m.) - droga nie jest dopuszczona dla ruchu samochodowego, niestety :/.

Z Przełęczy Karkonoskiej, już po stronie czeskiej, świetny, ok. 10 kilometrowy zjazd do Szpindlerowego Młynu, stamtąd zaś kolejny, już bardziej spokojny, zjazd do miejscowości Vrchlabi. Z tej najniżej położonej mieścinki na prezentowanej trasie (572 m n.p.m.) zaczyna się naprawdę ciężka walka, która trwać będzie już praktycznie do centralnego punktu trasy - Równiny pod Śnieżką, z najwyżej położonym punktem, tj. 1512 m n.p.m. (Luční Pláň).

• Od Meppen do Trieru przez Londyn i Paryż

Autor:

Nasza wyprawa zaczyna się w Niemczech w Meppen. Stąd niedaleko już do granicy holenderskiej. Przeprawiamy się w stronę Emmen i tak zaczyna się dwutygodniowy rajd gdzie głównym celem jest Londyn i Paryż.

Do Meppen dojechaliśmy późnym wieczorem. Przemieszczaliśmy się ze Szczecina niemiecką koleją regionalną. Niestety niska cena biletów (bilet weekendowy 44 euro dzielony na 2 osoby) wiąże się ze sporą ilością przesiadek. Na pocieszenie można dodać, że pociągi w Niemczech w większości są niskopodłogowe i mają sporo miejsc na rowery. Pierwszy nocleg mieliśmy u znajomych i to był jeden z dwóch komfortowych noclegów w trakcie tej wyprawy.

• Romantyczna wyprawa rowerowa - Romantische Strasse/Niemcy

Autor:

O takiej wyprawie rowerowej marzyliśmy od dawna, a konkretnie od 2004 roku kiedy to nocując na kempingu w okolicy miejscowości Füssen/Niemcy podziwialiśmy rowerzystów przemierzających lokalne piękne trasy rowerowe. Nasza córka miała wówczas 3 lata i nie wyobrażaliśmy sobie takiej podróży z jej udziałem ani też spędzenia wakacji bez ni

• Treść

ej. Wzięliśmy jednak mapę tras rowerowych - tak na wszelki wypadek:)

Pomysł dojrzewał wraz z naszym dzieckiem i tak 10 lat później zrodziła się idea przemierzenia na rowerach najstarszej trasy rowerowej w Niemczech.